
Baru-baru ini, Joy, ahli kumpulan Red Velvet, terlibat dalam kontroversi tidak masuk akal mengenai t-shirt yang dipakai di bawah jaket. Sebilangan netizen malah meninggalkan komen jahat meminta artis itu meninggalkan kumpulan itu. T-shirt yang dimaksudkan adalah apa yang disebut oleh netizen Korea sebagai "t-shirt feminis".
Baju ini berbunyi "We should all be feminists" dan banyak selebriti di Korea dan di luar negara dilihat memakai baju itu. Netizen Korea tidak menimbulkan masalah ketika pelakon seperti Jung Yumi dan Kim Hye Soo dilihat memakai baju yang sama. Namun, kisah itu berubah apabila seorang anggota idola gadis dilihat memakai baju itu. Ini kerana standard yang tidak biasa untuk idola wanita yang kini ada di Korea.
Joy menyiarkan pelbagai gambar dirinya memakai t-shirt ini pada 19 Ogos. Segera setelah foto-foto tersebut dikeluarkan, Joy mendapat kritikan keras dari banyak netizen. Beberapa netizen meninggalkan komen dengan mengatakan, "Sukacita mementingkan diri sendiri dengan memakai kemeja seperti itu.", Dan "Dia tidak peduli mengenakan kemeja dan menyombongkan diri bahawa dia seorang feminis."
Baju yang dipakai Joy adalah baju yang direka oleh Maria Grazia Chiuri, pengarah kreatif wanita pertama Dior. Ekspresi kontroversial di Korea ini menjadi tajuk buku Chimamanda Ngozi Adichie, We Should All Be Feminist. Adichie adalah seorang penulis kelahiran Nigeria yang terpilih sebagai salah satu daripada 100 pengarang majalah Time. Penulis menyatakan, "Feminisme bukan hanya untuk wanita, tetapi untuk wanita dan lelaki," meminta solidariti dari lelaki. Ia juga dipilih sebagai bacaan wajib untuk pendidikan remaja di Sweden.
Pengarah kreatif Chiuri menyatakan bahawa dia menyokong reka bentuk yang memberi kuasa kepada wanita muda. Dia menyatakan, "Ketika kemeja putih Dior dengan ungkapan 'Kita semua harus menjadi feminis', itulah yang ingin saya sampaikan. Fesyen boleh menjadi alat yang kuat untuk menyebarkan mesej, dan kita dapat mengirim mesej kepada khalayak di seluruh Dunia."
Bukan hanya Dior, jenama mewah lain juga tertarik dengan fesyen dan feminisme. Menurut South China Morning Post dari Hong Kong, industri mewah global telah secara aktif menerapkan feminisme sejak tahun 2015. CHANEL, jenama mewah, juga berada di barisan hadapan. Mengikuti pengasas jenama Gabrielle Chanel, yang menghabiskan hidupnya untuk membebaskan wanita, pengarah kreatif mendiang Chanel Karl Lagerfeld menyampaikan mesej feminis seperti "Wanita Pertama" dan "Sejarah adalah Kisahnya" melalui koleksi musim bunga 2015. Baru-baru ini, dia melancarkan barisan alat solek untuk "Boy de Chanel," seorang lelaki yang memakai alat solek, yang mempunyai stereotaip gender yang rosak. T-shirt itu mempunyai ungkapan "Kita semua mesti feminis" dan banyak selebriti di Korea dan di luar negara dilihat memakai baju itu. Netizen Korea tidak menimbulkan masalah ketika pelakon seperti Jung Yumi dan Kim Hye Soo dilihat memakai baju yang sama. Namun, kisah itu berubah apabila seorang anggota idola gadis dilihat memakai baju itu. Ini kerana standard yang tidak biasa untuk idola wanita yang kini ada di Korea.
Joy menyiarkan pelbagai gambar dirinya memakai t-shirt ini pada 19 Ogos. Segera setelah foto-foto tersebut dikeluarkan, Joy mendapat kritikan keras dari banyak netizen. Beberapa netizen meninggalkan komen dengan mengatakan, "Sukacita mementingkan diri sendiri dengan memakai kemeja seperti itu.", Dan "Dia tidak peduli mengenakan kemeja dan menyombongkan diri bahawa dia seorang feminis."
Baju yang dipakai Joy adalah baju yang direka oleh Maria Grazia Chiuri, pengarah kreatif wanita pertama Dior. Ekspresi kontroversial di Korea ini menjadi tajuk buku Chimamanda Ngozi Adichie, We Should All Be Feminist. Adichie adalah seorang penulis kelahiran Nigeria yang terpilih sebagai salah satu daripada 100 pengarang majalah Time. Penulis menyatakan, "Feminisme bukan hanya untuk wanita, tetapi untuk wanita dan lelaki," meminta solidariti dari lelaki. Ia juga dipilih sebagai bacaan wajib untuk pendidikan remaja di Sweden.
Pengarah kreatif Chiuri menyatakan bahawa dia menyokong reka bentuk yang memberi kuasa kepada wanita muda. Dia menyatakan, "Ketika kemeja putih Dior dengan ungkapan 'Kita semua harus menjadi feminis', itulah yang ingin saya sampaikan. Fesyen boleh menjadi alat yang kuat untuk menyebarkan mesej, dan kita dapat mengirim mesej kepada khalayak di seluruh Dunia."
Bukan hanya Dior, jenama mewah lain juga tertarik dengan fesyen dan feminisme. Menurut South China Morning Post dari Hong Kong, industri mewah global telah secara aktif menerapkan feminisme sejak tahun 2015. CHANEL, jenama mewah, juga berada di barisan hadapan. Mengikuti pengasas jenama Gabrielle Chanel, yang menghabiskan hidupnya untuk membebaskan wanita, pengarah kreatif Chanel Karl Lagerfeld menyampaikan mesej feminis seperti "Wanita Pertama" dan "Sejarah adalah Kisahnya" melalui koleksi pada musim bunga 2015. Baru-baru ini, dia garis pelancaran

Seperti yang dinyatakan sebelum ini, Joy bukan satu-satunya selebriti yang memakai baju Dior di Korea kerana banyak pelakon memakai baju yang sama. Juga, banyak selebriti luar negara termasuk penyanyi Rihanna, rapper A $ AP Rocky, Charlize Theron, Jessica Chastain, Jennifer Lawrence, dan Kendall Jenner memakainya.
Bukan itu sahaja, malah ahli lelaki lelaki memakai baju dengan ekspresi feminisme. Anggota BTS Jimin dan Jin memakai kemeja dengan ungkapan, "Kesetaraan gender" dan "feminis Radikal", yang merupakan baju sejuk dari ACNE Studios. Seorang anggota NU'EST juga memakai t-shirt dengan tulisan "A girl is a gun" di siaran.
Pakaian dengan ungkapan feminis ini dapat dipakai oleh siapa saja, tetapi kontroversi meningkat ketika Joy memakainya. Sebilangan netizen menyatakan, "Kami tidak faham mengapa kumpulan gadis dengan pangkalan peminat lelaki yang besar akan memakai kemeja feminis."


Kontroversi serupa terus muncul di kalangan idola wanita bukan hanya Joy. Fellow anggota Red Velvet Irene juga terlibat dalam kontroversi feminis ketika dia dilihat membaca buku "Kim Ji Young, Lahir pada tahun 1982", yang dianggap sebagai buku feminis yang ditulis oleh Cho Nam Joo. Di samping itu, ketika Naeun pada bulan April dilihat memiliki beg telefon bimbit yang mengatakan "Gadis boleh melakukan apa saja" di media sosialnya, beberapa netizen mengkritik artis itu sebagai feminis. Sama seperti kes-kes ini, banyak ahli kumpulan pujaan wanita sedang diteliti dan dikritik mengenai masalah feminisme.
Nampaknya piawaian ketat yang dikenakan pada idola wanita adalah kerana idola wanita dikaitkan dengan idea bahawa mereka adalah produk pengguna. Mereka sering diharapkan dapat memegang gambar tertentu - individu yang bersuara lembut dan bersuara indah. Oleh kerana itu, berhala wanita sering dikritik kerana mempunyai suara yang kuat atau pendapat yang kuat walaupun tidak berkaitan dengan feminisme.
Mudah-mudahan ketika generasi berlalu dan Kpop terus tersebar di seluruh dunia, ideologi dan standard ketat terhadap ahli kumpulan idola wanita dapat diangkat dan idola wanita dapat dengan bebas menyatakan diri di Korea.